Sok blogger/vlogger és kritikus kifejezetten párhuzamba állítja Az ébredő erőt és az Egy új reményt. Nem igazán látnak különbséget a kettő között. Ilyenkor példának a történetvezetést hozzák, a hasonló fegyvert, a hasonlóan beállított jeleneteket és az ismétlődő figurákat. Csak a fától nem veszik észre az erdőt, szerintem, aminek az oka nagyon is nyilvánvaló. Egyszerűen férfi szemmel nézték a filmet, és le se jött nekik, hogy amit a mozivásznon látnak, az valamiben mégis teljesen újdonságot hoz a popkultúrában.
A bejegyzésem nagy része SPOILERes, úgyhogy, aki nem látta a filmet, az kérem szépen, ne olvassa tovább, amit írok. Ha mégis tovább olvasod, akkor magadra vess, hogy jó pár dolgot, meg fogsz tudni a film cselekményéről.
Már a film bemutatása előtt lehetett tudni, hogy az egyik főszereplő nő, sőt az a hír is nyilvánosságra került a filmről, hogy átment az úgynevezett Bechdel-teszten.
"A Bechdel-teszt (ejtsd: 'bɛkdəl) azt vizsgálja, hogy egy fikciós műben szerepel-e legalább két nő, akik a férfiakon kívül valami másról beszélgetnek. Sok kortárs mű nem teljesíti ennek az egyszerű nemi elfogultság-tesztnek a feltételeit. A teszt nevét Alison Bechdel amerikai képregényíróról kapta. 1985-ben a Dykes to Watch Out For képregényének egyik karaktere fogalmazta meg az ötletet, amit barátjának, Liz Wallace-nak tulajdonított." forrás: Wikipedia
Persze ez még csak az általában nőjoggal foglalkozó szervezeteknek jelent újdonságot. Ha beülsz a moziba, ezt a jelenséget nem feltétlenül veszed észre. Más kell ahhoz, hogy egy női karakter megformálásánál valami többet adjanak. Ráadásul hétköznapi szemmel nézve a feminista elemzési a szlengben iszonyatosan negatív felhanggal jelenik meg. Sokan egyenesen nőuralmi önkényt látnak benne, pedig:
"A feminista elemzésmód arra a normarendszerre kíváncsi, amely meghatározza az egy adott társadalmon belül megengedett nemi szerepeket. Célja pedig a konvencionális nemi szerepekből eredő egyenlőtlenségek kiküszöbölése." forrás: Farkas Zita: Film és feminizmus találkozása, filmtett.ro
Nem a fémbikini miatt
Emlékszem, amikor gyerekkoromban az Egy új reményben először láttam Leia hercegnőt, számomra egy picikét furcsa volt volt, hogy hiába "hercegnő" - amúgy tudom, hogy nem az, de ebbe most itt nem mennék bele - valahogy csak részben volt olyan, mint a sztereotipikus hercegnők: passzívak, heteroszexuálisak, várnak az őket feleségül vevő férfira, külső megjelenésükre sokat adnak. Ehhez persze tudni kell, hogy gyermekként a Disney mozik hatására az 1937 és 1995 között kitalált Disney-hercegnők karakterképén szocializálódtam. Pedig ő amúgy olyan forradalmi dolgokat ő még nem is csinált.
Csak elvette az egyik férfi fegyverét és lövöldözött vele egy óvatlan pillanatban, amikor egyébként nem is lett volna értelme lövöldözni. Mert a férfiakkal szócsatázni. No ez gyerekként nekem valahogy új volt. Aztán persze az is szimpatikus volt, hogy miközben szexi tudott maradni abban a bikiniben - amiről kiderült, hogy Carrie Fisher igencsak utált -, még képes volt végezni a zsírpaca szerűen szétfolyó testű, gigahedonista, a nőket csak rabszolgaláncon tartó huttal. Mai szemmel nézve az ő harciassága és/vagy sajátos érvényesítő jellegű nőjogi harca - amely legtöbb kimerül a Han Soloval folytatott riposztokban - azért hagy kivetnivalót magában. Érdekes egyébként a Jabba meggyilkolása jelenet abból a szempontból, hogy egyébként ez az a jelenet, ahol Leia kvázi fétissé - szexikonná - válik megjelenésével, mégis egyben ez a szexikon le is számol ezzel a "rabszolga" szereppel.
A szexfétissé avanzsált Leia leszámol rabszolgatartójával A jedi visszatérben.
Maga a karakter egyáltalán nem tekinthető egyenrangú félnek a többi Star Wars férfikarakterrel szemben. Az egyértelműen hősi pozícióban színre lépő testvéréé az erő, Han Solohoz képest csak egy "hisztisnek" tűnő "fenségességesség", ahhoz képest, hogy Han Solo egyik fő ellenségét öli majd meg - ráadásul egy igen kellemetlen ruházatot a már említett fém bikinit viselve -, de ugyebár ez a tett nem lesz egyenrangú azzal, hogy Luke többször is szembe száll Darth Vaderrel. Mindehhez csak hozzájárul az a tény, hogy a három filmben alig szerepel feminin karakter rajta kívül, ami talán bőbeszédűbb, mint bármilyen feminista írás ezzel kapcsolatban. (Tudom az extrém rajongók még ilyenkor egy hangyánál is észrevennék, hogy más nemű. De komolyan a laikusoknak rémlik, hogy ki volt például Toryn Farr?)
A folytatásban sem lép ki nagyon az alap nőies szerepekből, talán politikusabb mivolta teszi egy kicsit mássá. Ugyanúgy nem aktív közreműködő, ha aktív akkor is csak a háttérből aktív és a férfiak megsegítésére, mint aki valóban csak a férfiak világát kiteljesítően találná meg önmagát.
Az előzménytrilógia fő női, anya karaktere még csak annyira sem volt szimpatikus, mint Leia. Egyáltalán nem tudtam hova tenni a szerepköreit és míg Leiának például volt egészen vagány, kényelmes, lázadó melegítőcucca, puffos mellénnyel, addig Padmé az akkori kor divatjának megfelelően a harciasabb öltözékként a sok minden sejtető leggingset és hasat villantó topot kapott, megjelenésé Leiáéhoz képest szexistábbá vált. Ha pedig éppen nem ez volt rajta, akkor is egy olyan testhez simuló öltözék, hogy a férfi rajongóknak "tessen a teste". Pedig amúgy a karakter ígéretes politikai szereplő, aki azért elég ügyesen old meg fizikai feladatokat is az előzmény trilógia második részében, holott egyáltalán nem lesz belőle erőhasználó Leiához hasonlóan (bár még Leiájánál talán idős korban is felbukkanhat, valami rejtett erőcsíra). Bár a hétköznapi életben nagyon is kell erő ahhoz, hogy valaki kiborulás és elkenődés nélkül viseljen magán nélkül annyi kényelmetlen sminket, olyan furcsa frizurákat és lehetetlen öltözékeket.
A női hős ébredő ereje
Szintén a Film és feminizmus találkozása írásban olvastam Lara Croft kapcsán, hogy attól még hogy egy nő egy film mozgatórugója és főszereplője egy film nem válik női filmmé, mivel maguk a sztereotípiák megmaradnak és nem alakul ki igazán egyenlőség. Viszont az, hogy mitől válik egy film a nők által is 100%-ban elfogadottá, az nem igazán meghatározható definíciókkal. Az ébredő erőben viszont olyan szintem megtették a lépéseket az irányban, hogy egyensúlyt teremtsenek a nemek között, amire ennyire népszerű, populáris - nevezzük a nevén blockbuster - filmben nem volt még példa.
Maz Katana Az ébredő erőből
Nemi egyenlőséget irányzó jellemzők a filmben:
- A már említett Bechdel-teszten való megfelelés: két nő beszélget, de nem a férfiakról;
- Rey megjelenése kényelmes és nem szexista, a nő nem fétis külsejében. Izzad és láthatóan nincs kisminkelve.
- Reyjel van az erő, ami eddig egyetlen Star Wars női karakterről sem mondható el igazán a jelen kanonizált filmek alapján;
- Rey kezet fog egy férfival egyenlő félként és ez a kézfogás nem szexuális természetű;
- Rey párbajozik egy férfival egyenrangú félként, a férfival ugyanolyan típusú fegyvert használva. A férfi közben nem becsmérli le csak azért, mert nő és nem tesz rá megjegyzést, mert nő, és akár győzhetne is, pedig a fegyvere és megjelenése 100%-ban fejezi ki a maszkulinitást. Tehát magából a férfi és nő párbajából hiányoznak a nőket nemi alárendelt helyzetbe hozó és lekicsinylő verbális sztereotípiák;
- Rey nem kerül "elcsábítandó", "elcsábított" helyzetbe;
- Reynek nem rójja fel a többi férfi szereplő, hogy csak egy nő, még Han Solo sem, aki egyébként elég nagyszájú karakter;
- Rey ellenben ugyanolyan szintű manipulációra képes az erővel egy férfival szemben, mint egy férfi, akivel az erő vele van;
- Sajnos csak egy van belőle, de Phasma százados egy női magas rangú rohamosztagos akar lenni. Sajnos a szerepe nem elég súlyos és igazából semmit nem tudunk meg róla a film alapján.
- Maz Katana szerepeltetése, aki olyasmi mentor karakter akar lenni, mint egy női Yoda;
- BB-8 maszkulinabb droid, mint a többi főszereplő droid;
- És azért ne feledkezzünk meg a férfiakról sem, a legszomorúbb jelenet kezdetén Han Solo olyan apaként beszélget a filmben, ahol egyszerre ötvöz magában sztereotipikus anyai és apai tulajdonságokat. Apa-fiúgyermek beszélgetése mindenféle sztereotípia nélkül. Ha Leia megy a fiú után ő is így beszélt volna a fiával.
Ezeket a jellemzőket egyáltalán nem találom elhanyagolhatónak, és úgy érzem, erős erőfeszítések abban az irányban, hogy a lányokat, nőket is bevonják, és majdan egyenlővé tegyék a Star Wars világában. Azt hiszem, ez a nemi kiegyenlítés eddig jól működik. Elsősorban azért, mert nem vált a nézők számára nyilvánvalóvá, azaz nem tűnt mesterkéltnek, szájba rágósnak. Persze az a következő filmeken múlik, hogy mit kezdenek a karakterekkel, és a jövőben hogyan alakul a férfi, női nemi szerepek felosztása, a nőiesség és férfiasság megjelenése a mozivásznon, vajon lesz-e genderváltás az erőben.
---------------
Egyéb olvasmányok a témában:
Star Wars is a game-changer, awakening the feminist force in little girls everywhere (The Guardian)
Star Wars: The Force Awakens Review (Feminist Frequency)
Star Wars: The Force Awakens has 'embraced feminism' - but it's our fault it didn't happen sooner (The Telegraph)